zondag 9 augustus 2015

Vakantie in Tsjechië Malovidy: Deel 1 vrijdag zaterdag zondag

Eindelijk vakantie in Tsjechië: Malovidy 


Onze vakantie in Malovidy was fantastisch. Het mooie weer, het fijne gezelschap en de prachtige omgeving maakte de week compleet.

Om jullie een beetje een beeld te geven van de omgeving van Malovidy ga ik van elke dag iets vertellen.

Vrijdag op zaterdag nacht en zaterdag.

 

Onze reis kan eindelijk beginnen. Alles ingeladen in de wagen, vijf kinderen achterin en wij twee voorin. Opa reed voor richting Aken, waar wij mijn broertje en zijn gezin zouden treffen. De sfeer was al helemaal goed. Goede muziek, niet te warm en natuurlijk de gezonde dosis spanning.
In Aken reden wij met drie auto's verder. Het was natuurlijk donker en de kinderen vielen al snel in slaap. Stiekem had ik gehoopt zelf ook te kunnen slapen, maar aangezien wij eindelijk weer naar ons geliefde Tsjechië gingen, was de rust bij mij ver te zoeken. Dus zong ik maar mee, verveelde mijn man (de chauffeur) en telde de uren af tot de zon weer zou opkomen.

Toen dat eindelijk gebeurde waren mijn man en ik zo extreem enthousiast met onze oehhs, aahhs en hyperactief gedrag dat niet veel later ook de kinderen een voor een wakker werden. Zij keken hun ogen uit! Het laatste stukje in Duitsland was prachtig met de rode opkomende zon, de bergen, de ruimte....maar de grens....daar wachtte wij allemaal op en toen wij die eindelijk overkwamen voelde het als thuis.



Twee uur later kwamen wij in Malovidy aan, met enge bochtige wegen vol ravijn en schrikmomenten van mijzelf (het is toch verdorie diep) vonden wij dan eindelijk ons vakantiehuis. Dankzij Tsjechoreizen.nl  vonden wij een pracht woning met sauna, zwembad, jacuzzi en een grote tuin. We werden redelijk vriendelijk (we waren wat te vroeg) begroet door de eigenaar van de woning en alles werd netjes op papier gezet. Wat een ruimte! De pingpongtafel werd al snel gebruikt, maar ook werd er gekeken naar de pooltafel, het dartbord, de tv's en de rest van alle luxe.
Nu ben ik geen luxe mens, maar als je met een grote groep gaat moet er natuurlijk voor elk wat wils zijn ;)
 

Die dag verder niet zoveel gedaan. Snel wat boodschapjes en tijdens de avond onze eerste Tsjechische maaltijd genuttigd in het dorp aan de voet van de berg.

Zondag middagje Klášter Sázava.


Na een klein beetje uitgeslapen te zijn, tenslotte waren er in totaal zes jonge kinderen bij, begon de dag rustig. Lekker wat ontbijten, de Tsjechische broodjes blijven heerlijk, en de tuin eens even goed benutten. Er werd gespeeld, gebadmintond, de pingpongtafel werd serieus gebruikt en ook de schommelstoel was een attractie voor de kleinste twee. Eigenlijk een heerlijke plek, rustig, stil en heel veel natuur.


Na de middag besloten we naar Sázava te gaan. De rit erheen was op zijn minst vreemd te noemen maar ook oh zo typisch Tsjechisch. We zaten midden in een wielerwedstrijd....er was niks afgezet en de wagens zoefde zo langs het peloton door. Mijn hart zat af en toe in mijn keel, maar respect voor die mannen!









Eenmaal in Sázava bleek dat er veel gesloten was, dus even de brug over en naar het Klooster. Het is een prachtig gebouw met super mooie muurschilderingen. Wij hebben de tour binnen niet gedaan, met onze zes uitbundige kinderen leek ons dat minder veilig, maar alleen al de buitenkant en de hal was de moeite waard! Zeker een aanrader om eens te gaan bezichtigen.







Aangezien het toch wat warm was en mijn man nu eenmaal verzot is op de Tsjechische riviertjes, watervallen en meren, maar even de berg afgewandeld en met de voetjes in de Sázava rivier (met een lengte van 218 km) gewandeld. Vooral de kinderen vonden dit enorm spectaculair. Waar kan dit in België nog toch? Dus even van geprofiteerd ;)







 Na een lekkere ijs weer terug naar ons heerlijke vakantiehuis. Na een simpele, zelf gekookte, maaltijd de rest van de avond vertoefd in de tuin met veel sport en spel. Ook ik moest eraan geloven. Maar wat is er nu fijner dan met de belangrijkste mensen om jou heen plezier te maken?







Wordt vervolgd.....Deel 2 Maandag, verjaardag van Jade en de Zoo in Jihlava

Geen opmerkingen:

Een reactie posten