zaterdag 14 november 2015

Domper deze morgen: Aanslagen in Parijs.



Domper deze morgen: Aanslagen in Parijs.


Tsja, daar sta je dan ineens weer met beiden voeten op de grond. Even een goed gevoel, een goede dag en dan staat ineens de wereld op zijn kop. Nu moet ik bekennen dat ik gisteren middag bepaalde hersenspinsels had, die ik dan ook op Facebook gedeeld had. Het lijkt nu een voorgevoel te zijn geweest, maar het kan ook puur toeval zijn natuurlijk.

Het luidde als volgt:

Even een hersenspinsel van mij he...ja heb het weer, de discussie in mijzelf dankzij een bepaalde serie overigens over WO2:
Stel nu he...dat dit hele gedoe met die vluchtelingen gepland was, dat zij wel degelijk iets beloofd was en dat zij niet zelf hierheen zijn gevlucht maar hierheen zijn gehaald. Stel nu dat dit een politiek spel is, dat men bewust haat zaait door bepaalde dingen in de kranten/tv/andere media te gooien, zaken die misschien niet eens waar zijn (ik bedoel hier verder niets mee). Stel nu dat dit de omgekeerde wereld is en dat wij gehersenspoeld worden om juist haat te hebben, maar dat dit precies is wat de politiek wilt? Dat er een reden moet komen om oorlog te voeren? Wat dat? Want zover ik het nu allemaal lees, zie en hoor, denkt niemand meer voor zichzelf maar reageert iedereen op de media (verkapte propaganda??). En ik betrap mijzelf erop dat ik er langzaam aan zelf aan mee ga doen.......Klopt alles wat in de media staat dan is mijn mening hetzelfde als een uur geleden.....stop hiermee, zorg voor eigen volk en een deel is werkelijk een ondankbaar volk....maar wat nu als het niet klopt?

Blijkbaar besprak ik iets wat meerdere mensen dwars zat want ik kreeg redelijk wat reacties. Het heeft mij niet losgelaten, tot vanmorgen vroeg. Het verhaal, de ellende van Parijs. Het heftige verdriet wat hen overkomen is. Het is verschrikkelijk! Het is echt niet normaal mee hoe zulke zaken toch kunnen gebeuren.

Toch is mijn eigen opinie niet veranderd. Mijn eigen gevoel zegt nog steeds dat dit zeker niet afgelopen is en het verteld mijn eigen gevoel ook dat dit voorspeld had kunnen worden. Misschien zelfs wel zo gepland. Verkapte propaganda zeg maar. Ja, het is gebeurd, op een gruwelijke en laffe wijze zijn er teveel onzinnige moorden begaan en vechten er nog eens honderden voor hun leven. Maar opnieuw rijst bij mij de vraag: Wie zit hier achter? Isis heeft het opgeëist ja….dat hebben wij allemaal in de Media kunnen lezen...of zien als je tv kijkt. Maar dat is wederom de Media en ik heb daar weinig tot geen vertrouwen in.

Ondertussen verklaart Nederland IS de Oorlog, idem doet België. Waarom?
Hadden ze dit niet kunnen voorzien? In mijn ogen wel. In mijn ogen zijn ze verdomd dom bezig geweest door het binnen halen van vluchtelingen, ze alles te geven wat een mens maar nodig heeft zonder een goede screening. En laten wij eerlijk zijn, waren dit wel de echte vluchtelingen? Want…welke man laat zijn vrouw en kinderen in de oorlog om zelf in een rubber bootje (wat nog eens flink wat geld kost) naar Duitsland, Nederland en België te trekken? Daarnaast waren er waarschuwingen genoeg van IS zelf uit….wie blind is moet voelen?

Dan, uit medeleven voor de slachtoffers kleurt Facebook in de kleuren van Frankrijk. Mooi! Heel mooi en dit geeft aan dat mensen nog steeds om elkaar geven. Van welke religie dan ook. Toch wil ik wel eens een ding verklaart hebben….hoe kunnen gebouwen, mega gebouwen die normaal niet eens allemaal volledig verlicht zijn, binnen de 12 uur ineens allemaal versierd zijn met lichten in de kleuren van de Franse vlag? Sorry, bij mij gaat er dan toch echt een belletje rinkelen. Zelfs in Amerika….niet eens een EU land. En weer jubelt iedereen het toe, zonder erover na te denken. Het spijt mij als mijn gevoel mis zit, maar in hoeverre is dit mogelijk op zo’n korte termijn? Wist men hier dan toch al wat vanaf?

Misschien ben ik de pessimist in velen hun ogen, of wie weet zelfs de onruststoker of de realist. Het maakt mij niet uit. Nog steeds leef ik in een land met een welbepaalde wet: Vrijheid van meningsuiting. Niet dat dit direct mijn mening is overigens, het is een gevoel dat mij ijskoud bekruipt. Ik mag hopen dat ik er helemaal naast zit. Er zit sowieso een addertje onder het gras wat deze wet betreft kijk bijvoorbeeld maar naar:

·         Pim Fortyun

·         Theo van Gogh

·         12 mensen vermoord bij een aanslag op het Franse weekblad Charlie Hebdo

·         116 milieuactivisten vermoord doordat zij een andere mening hadden

·         Ect.


En dan kent het in mijn ogen best wel grenzen. Het enige lichtpuntje vandaag bijvoorbeeld was de Intocht van Sinterklaas. Een groots feest. Een Nederlandse cultuur die niet alleen onze kinderen maar wij, onze ouders, onze grootouders en vele generaties daarvoor al vierden. Met Sinterklaas en met Zwarte Piet. Ja ZWARTE Piet. 

Een drama is het de laatste jaren. Ok, de tegenstanders voelen zich aangevallen omdat de Pieten, die overigens het meest geliefd zijn bij de kinderen, zwart zijn. En dan? Wat is het probleem? Jaren zijn er demonstraties en ze beginnen al met Pasen. Ik word er helemaal crimineel van. Vrijheid van meningsuiting, jah, maar doe dat dan wel met gegronde redenen en ren geen massa (of beter een harde schreeuwster) achterna die niet eens de moeite nam om de geschiedenisboeken even open te slaan.
Een mooi stukje over Zwarte Piet is bijvoorbeeld:

Betekenis van Zwarte Piet
Van circa 1890 tot circa 1970 doet Zwarte Piet dienst als opvoeder:
hij deed dat steeds minder streng en hardhandig. Door al zijn
activiteiten verlicht hij de mooie taak van de aloude en kwetsbare
bisschop. Vanaf circa 1970 ontwikkelde Zwarte Piet zich louter
positief. Hij is sinds circa 1990 kindvriendelijker dan ooit! En hij
lijkt soms populairder dan Sinterklaas.

Maar ook:
Schrijver en dichter Anton van Duinkerken vertelde in 1948 in een
boekje een heel oud verhaal na, waarin te lezen is dat bisschop
Nicolaas van Myra een donkere jongeman die slaaf is, koopt en
daarna vrijlaat. Uit dankbaarheid blijft deze vrijgekomen slaaf
vrijwillig
bij deze bisschop als bediende

Beiden te vinden op deze Link : Volkscultuur Zwarte Piet

Maar goed, dan ben je gezellig met jouw kinderen (ondanks alle ellende) naar de Sinterklaasintocht aan het kijken en vind je nog geen half uur later een geweldig filmpje op Facebook waar de mensen die tegen Zwarte Piet zijn staan te demonstreren. Vrijheid van Meningsuiting noemen ze dat, maar moet dat niet met gegronde redenen? Kunnen zij niet een klein beetje respect opbrengen en dit niet voor de ogen van duizenden gelovige kinderen vermijden? Is dit nu echt echt nodig met al de ellende die er nu al bestaat?

Wat mij dan weer zo boos maakt is het feit dat al deze demonstranten notabene ZELF Sinterklaas hebben gevierd….zelf ook hun feestdagen aan ons opdringen en bepaalde zaken eisen van ons. Prima, verdraagzaamheid noemen ze dat, maar staan wij met zijn allen te demonstreren tijdens bijvoorbeeld een Suikerfeest (ik noem maar wat, no hard feelings) of tijdens andere cultuurfeesten die wij niet vieren? Nee, ik in ieder geval niet. Lekker laten doen, als zij daar nu gelukkig van worden? Waarom niet! Ieder het zijne.

Ik denk dat er momenteel een EU land is die het mooi verwoorde wat ik voel. Heel kort, heel krachtig maar met veel betekenis zag ik een plaat voorbij komen van de Tsjechen. Met een dubbelzinnige tekst erop. Ik zal de vertaling plaatsen omdat ik het plaatje niet zomaar kan/mag kopiëren en daar respect voor heb.

eigenlijk zegt het dus: Ieder dier beschermt zijn territorium, en zijn kinderen  en ook zijn Nationaliteit/achtergrond. Mensen uit Tsjechie hebben dus het recht hun eigen land te verdedigen. Het is ons land en wij bepalen de regels!

Is dat niet waarom er landen bestaan? Omdat ieder op hun eigen stuk kan doen hoe en waar hij zich goed bij voelt? Is dat niet de reden waarom mensen vertrekken naar andere landen, juist omdat de normen en waarden van dat andere land beter bij hen past? Toch zeker niet om  een land waarvan zij vluchten/weglopen/emigreren op een ander stuk land een zelfde leven en dus een zelfde (slecht) land te creëren? Men gaat toch juist naar een land omdat men zich beter kan vinden in DAT land haar normen en waarden? Is het dan zo moeilijk om jouzelf dan aan te passen?

Oh, ik ben Nederlandse, woon in België waar toch (ook al denkt men van niet) andere normen en waarden heersen, waar men de feestdagen anders viert dan in mijn geboorteland, waar men andere regels heeft….maar er is geen haar op mijn hoofd wat eraan denkt om hen, de Belgen, te gaan vertellen dat Sinterklaas toch ECHT op 5 december gevierd moet worden met veel cadeaus in plaats van op 6 dec met een bord snoep en een cadeau. Geen haar op mijn hoofd die van hen EIST dat zij een tweede Kerstdag invoeren omdat wij dit in Nederland ook hebben en geen haar op mijn hoofd die hen VERPLICHT om mijn nog steeds aanwezige losse tong (ook typisch Nederlands) over te nemen.

Er is overigens eveneens geen Belg die mij tegenhoudt om dit allemaal wel te doen….al zouden zij wat dat betreft veel meer recht hierop hebben. Tenslotte heb IK er toch voor gekozen om in HUN land met HUN regels te komen wonen? Dit geldt straks precies hetzelfde voor Tsjechië. Zij vragen niet of ik kom, ik denk dat ik daar gelukkiger ben juist om hun normen en waarden en de rust….moet ik dan kabaal maken en hun overtuigen van Paaseieren in plaats van dat de jongens de meisjes mogen slaan??? NEE! DAT WEIGER IK.

Maar ja, wie ben ik he? Gewoon een simpele moeder van vijf prachtige kinderen en een gekke man. Een simpel gezin wat de eindjes aan elkaar knoopt, nog probeert te leven van liefde, vriendschap en hoop. Nog een doel heeft en niet eens een egoïstisch doel….een droom een droom waar wij voor knokken. En met deze ellende en disrespect op deze wereld juist nog een beetje harder voor gaan!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten