maandag 2 november 2015

(ontdekkings) Reis Tsjechië deel 2: Český Krumlov.



(ontdekkings) Reis deel 2:  Český Krumlov.

Vanmorgen was iedereen al vroeg wakker. Stiekem was ik best verbaasd. Het was 6.30 uur en het was al licht, de zon scheen over het heiige landschap. Snel een koffie gezet en daarna even naar buiten met Bikkel (onze Jack Russell) om de frisse lucht in te ademen. Het was behoorlijk koud, ondanks dat het eruit zag alsof het zomer was. Maar de frisse neus zorgde voor een frisse geest. Na een echt Tsjechisch ontbijt (de speciale broodjes en aparte vleeswaren en kazen) besloten wij om de stad Cesky Krumlov te gaan ontdekken. Althans, een deel ervan vast want het is een grote stad. Aangezien wij allemaal van cultuur en geschiedenis houden werd unaniem besloten dat het deze keer het historische centrum zou zijn.



Klein stukje geschiedenis van deze stad.
Český Krumlov is een middeleeuwse stad en daarnaast staat het historische centrum sinds 1992 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Uiteraard is dit dus een zeer grote toeristische trekpleister geworden. Vandaag bijvoorbeeld liepen er honderden Chinezen door de stad….tot groot vermaak van de kinderen.
Het stadscentrum kent haar oorsprong in de 13e eeuw na Christus. De stad werd pas echt groot toen deze onder de heerschappij van de Rosenberg viel. (Rožmberk-dynastie). De binnenstad heeft nog steeds de mini steegjes en de oude lantaarns hangen her en der nog. Wij dachten echt even terug te zijn in de Middeleeuwen (zonder op de Chinezen met de vele camera’s te letten). De prachtige muurschilderingen, die eveneens gerestaureerd zijn, de stalen kunstwerken voor de ramen en het Kasteel zorgden ervoor dat het ons regelmatig de adem benam. Geweldig mooi en eigenlijk niet te beschrijven.

Het aparte is misschien nog wel dat de rivier Vltava door het centrum heen kronkelt tot blijheid van mijn man, die geobsedeerd  is door water, meren, rivieren en watervallen. Doordat de rivier dus door de stad en rond de stad loopt, zijn er ook vele bruggetjes. In de zomer wordt er veel met de kano gevaren, maar dit hebben wij nu natuurlijk niet gezien.
In het historische gedeelte kan je het Kasteel Krumlov bezoeken. Helaas liep het seizoen maar tot 31 oktober en konden wij niet het hele Kasteel in, maar ondanks dat is het en must see! Wij konden evengoed in de toren, de binnenplaats op, de kerkers in ect. Helaas waren de befaamde beren niet op hun plek, maar daarvoor komen wij in het hoogseizoen nog wel eens terug. De muurschilderingen, de sfeer, de bouwstijl en het magnifieke uitzicht maakte dit helemaal goed!

Meteen in het centrum viel het ons trouwens op dat er geen auto’s binnen mochten. Behalve taxi’s. Kijk maar rustig uit want ze vliegen als wilde stieren door de binnenstad. 

Zowel ik als mijn man en papa waren overdonderd. Wij hebben al veel verschillende steden gezien maar dit is toch, als ik voor mijzelf spreek, een van de mooiste. Ik heb er meer mee dan met Praag. Het is toeristisch, dat klopt, maar ook nog steeds zo authentiek. De steegjes zijn een lust voor het oog (en lekker rustig), op elke hoek zie je wel iets nieuws. De meeste mensen kijken naar beneden, maar men kan beter naar boven kijken om de mooiste muurversieringen te zien, de oude kaarsenhouders en de aparte dakkapellen. Ik heb gelukkig een aantal prachtige plaatjes kunnen vastleggen. Op foto’s via het internet zag ik wel de mooie foto’s, maar ik ben altijd van mening dat foto’s niet zoveel zeggen (tenminste niet die van een reisbureau die bewerkt zijn). Ondertussen weet ik dus dat deze helemaal niet bewerkt hoeven te zijn geweest want ik heb het met eigen ogen gezien en met een simpele gsm foto’s gemaakt.






 
De kinderen keken hun ogen uit naar de vele souvenirs winkels, ook is er een wassenbeeldenmuseum en een muziekmuseum. Hier zijn wij niet in geweest. Wel in het museum voor surrealistische kunst wat zich in de kerkers van het Kasteel bevindt. Bizarre kunst, maar met prachtige verhalen. Een echte kunstenaar die weet dat niet alles is wat het lijkt en dit prima kan uitbeelden…..ik vond het in ieder geval geweldig. Daarna een lekkere cavá to go en voor de kids een milkshake en rustig terug naar de wagen.





Een pracht van een terugweg waarbij de lucht zich alweer paars kleurde. Het blijft apart hoe goed ik mij hier voel. Gelukkig, mijn buik kriebelt in dit land en ik voel mijzelf nu al rot dat wij nog maar zes dagen te gaan hebben….maar ik moet genieten. Wij reden door kleine dorpjes om even deze omgeving te ontdekken. Zo kwamen wij in Velešín terecht, ook zeker een plek om eens met de auto door te gaan, maar ook om van de week eens rond te kijken. Tot 1945 woonden hier voornamelijk Duitstalige bevolking wat direct duidelijk maakte waarom men hier eigenlijk zo goed Duits spreekt (alleen wel lastig om mijn Tsjechisch te oefenen helaas). Daarna deden wij Římov aan, waar wij natuurlijk al een aantal keer doorheen waren gereden. Ook weer een dorp met charmes. Wij hebben hier heerlijk gegeten bij een pension/restaurant/pizzeria. Erg vriendelijk personeel en wederom Engels en Duits talig. 



Eenmaal terug aan de vakantiewoning in het donker (het is zo klein dat hier geen enkele straatverlichting is) en met behulp van de duizenden sterren en de maan onze Bikkel even uitgelaten en geluisterd naar….de heerlijke stilte. Het gaf mij rust. Het is al zo lang geleden dat ik mijzelf rustig en ontspannen heb gevoeld! Bizar gevoel. Om 21 uur typ ik dit verslag en ik ben echt relaxed. Benen omhoog, hond naast mij, kids uitgeteld in bed, vader folders aan het lezen en man filmpje aan het kijken. Oh jah, ik ben ook nog eens tussendoor aan het werk (wat hier dus prima gaat gelukkig, want dit werk blijf ik doen na emigratie). Eigenlijk is het niet te omschrijven, het is als thuis zijn…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten