maandag 2 november 2015

(Ontdekkings) Reis deel 3: Polzov Tsjechië.



(Ontdekkings) Reis deel 3: Polzov Tsjechië.

Vanmorgen de wekker vroeg gezet, maar het bed lag zo lekker dat ik mijzelf nog eens heb omgedraaid. De kinderen dachten er echter heel anders over met gevolg, om half acht toch beneden aan de koffie. Daarna even met onze Bikkel naar buiten. Het was echt ijzig koud! De zon scheen prachtig over het witte landschap…..overal lag een ijslaagje overheen. Een heerlijke lucht om in te ademen. De stilte gonsde door mijn oren, heel apart geluid haha, als je het al een geluid kan noemen. Het enige wat ik hoorde was Bikkel die door de dorre bladeren heen sjeesde en zijn gehijg omdat hij zich zo druk maakte…..




Terug binnen weer een warme kom koffie en wat aan het werk gegaan. Manlief ging even naar de apotheek en de winkel. Toen hij thuis kwam hebben wij even snel wat gegeten en unaniem besloten het bos in te trekken, tenslotte begint het pad letterlijk aan “onze” achtertuin. Het was in ieder geval niet zo warm als ze zeiden dat het zou worden. Het weerbericht gaf 15 graden aan,
maar het waren er maar 6 in de zon. Niet dat dit ons tegen hield, in tegendeel. De warme jassen aan, oude schoenen en hoppa naar buiten de frisse lucht in.


Wat is de natuur hier toch mooi. Hier wordt een mens toch echt gelukkig van. De geuren in het bos, de kleuren en de rust en stilte. Onderweg kwamen we een local tegen, zij was paddenstoelen aan het plukken. Zo mooi om te zien! Het is een heel klusje, ik waag mij er in ieder geval niet aan. Er staan zoveel paddenstoelen dat ik geen flauw idee heb welke wel of juist niet eetbaar zijn. De kinderen vonden het prachtig, rode paddenstoelen met witte stippen, volledig witte, eekhoornbrood, en knal oranje paddenstoelen. 


Ook zagen wij regelmatig hertenpaden, hertenmest (klinkt vies, maar het hield de kids alert want ze wilden er kostte wat kost eentje zien). We maakten een serieuze klim omhoog, niet zo fantastisch voor mijn gevoelige longen, maar eenmaal boven, op de grote vlakten had ik tijd om uit te puffen.



Het wachten en zoeken naar sporen werd beloond door het voorbij rennen van een groot ree. Machtig! Zo dichtbij! Het was dat de kids door het dolle waren, Bikkel de ree opmerkte en de ree direct het hazenpad koos, ik had er graag een foto van gemaakt….dit lukte nu dus niet maar misschien krijg ik deze week nog wel ergens een nieuwe kans. 

X vindt de natuur geweldig. Van kleins af aan geniet hij al van insecten, beesten en flora en fauna. Regelmatig moesten wij dan ook op hem wachten. De ene keer had hij een lieveheersbeestje vast, de andere keer een stuk rots of een prachtig gekleurd blad. Ook kregen de verschillende paddenstoelen zijn aandacht en het reuze mierennest wat wij tegenkwamen vond hij geweldig. Heerlijk, dat is dus een van de redenen waarom ik de kids dit land zo gun, voor altijd eigenlijk….Het buiten zijn en buiten spelen doet hen goed. Ze hebben vandaag zelfs met een meisje gespeeld wat hier bij familie op bezoek was. Kinderen zijn zo gemakkelijk onder elkaar….ze leken totaal geen probleem te hebben met de taal, tenminste, als ik mijn zoon D moest geloven.


Na ruim 2 uur wandelen kwamen wij weer bij ons huisje. Warme koffie voor ons en de kids wilden wat cola en een appel. Bikkel uitgeteld in zijn mandje voor verwarming. Manlief nog niet moe genoeg dus hij ging nog even op pad, naar een dam een dorp verderop en naar de lokale supermarkt. Twee kinderen mee, de andere drie keken uitgeput tv, ik werkte wat, mijn vader speelde een spelletje.  Bij terugkomst had hij echt prachtige foto’s bij. Dit wil ik ook graag eens zien, gelukkig ligt het maar een kilometer of twee hier vandaan, dus dat zal vast wel lukken.

 Uitzicht vanuit de achtertuin
 
Omstreeks vijf uur zelf gekookt. We hadden verse paprika’s , 1 ui en een halve kilo gehakt gehaald en na wat klooien met de duizenden verschillende soorten kruiden begon het toch te lijken op een spaghetti saus. Het rook in ieder geval heerlijk! Wij hebben er allemaal van genoten. Helaas mistte ik de zonsondergang die ik graag had willen fotograferen, maar daar heb ik nog een aantal avonden voor om dit alsnog te doen, want deze is hier echt adembenemend. De kleur van de lucht is werkelijk alle soorten paars en het is net alsof de wolken letterlijk rond de toppen van de bergen sluiten. 

Na het opruimen een warme douche voor de kinderen en ons en daarna nog even gezellig wat spelletjes spelen (de kids) met een drankje, wijzelf lekker aan de koffie wat lummelen. Wat wij morgen gaan doen is al bekend…..we gaan naar České Budějovice waar wij sowieso de historische stad gaan bezichtigen maar ook wat andere dingen op de planning hebben staan. Zo willen wij de banken eens binnen stappen voor informatie en eventueel wat makelaarskantoren (ja weten dat zij niet altijd te vertrouwen zijn maar info inwinnen kan geen kwaad) en denkt manlief het gemeentehuis eens binnen te stappen met wat vragen. Het wordt dus een combi tussen vakantie enerzijds en informatie inwinnen voor onze emigratie anderzijds. 

Een ding is zeker, deze omgeving heeft ons hart toch wel gestolen. Voor mij de dorpen, de oorverdovende stilte (ja echt, je hoort het bloed door jouw oren gonzen) en het aantrekkelijke van de vele steden, natuurschoon ect. in de directe omgeving…..ik wil nu al niet meer naar huis….maar helaas tellen de dagen alweer bijna af.

Ik ben benieuwd of ik vannacht weer zo goed zal slapen. Het is nu 20 uur als ik dit schrijf en wederom is er een soort rust in mij. Het is zeker niet zo dat dit puur komt omdat ik vrij heb of op vakantie ben. Tenslotte werk ik nog steeds elke dag een aantal uurtjes, kook ik (ok alleen vandaag tot nu toe) en zijn er vijf kinderen en een hond die verzorgd moeten worden en draait er momenteel een wasmachine. Vandaag zijn wij ook helemaal niets gaan bezichtigen en was het dus een “gewone” doorsnee dag….wel heel bizar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten