vrijdag 13 november 2015

Ontdekkingsreis Tsjechië: Lipno meer, Vyssi brod en de wolfgang waterval

Ontdekkingsreis Tsjechië: Lipno meer, Vyssi brod en de wolfgang waterval


Vier november, de dag om lekker veel na te gaan denken. Mijn papa wilde altijd graag eens het Lipno meer zien, dus hup, de auto in en een uur rijden. Het is in Tsjechië echt geen straf om wat langer in de auto te moeten zitten, elke bocht, elke berg brengt iets nieuws met zich mee. Wij kijken dan ook altijd onze ogen uit.

Maarrr....eenmaal aan het Lipno begon mijn humeur toch wel serieus te kelderen. Wat een zonde! Echt een doodzonde! (ok, weet dat ik Lipno liefhebbers nu tegen mij ga krijgen....maar hey, mijn blog, mijn mening). Een dik uur langs het meer afgereden en
niks, nada, noppes wat mij er nog aan deed herinneren dat we hier in Tsjechië het land van rust, ruimte, natuur zaten. Het was camping, na hotel, na pension, na weet ik veel wat. Het meer kon je zien hoor, door hekwerken, langs campinhutjes, aangelegde stranden ect. heen. Maar.....het was een domper.
Na 1 uur langs dit soort plekken te hebben gereden besloten om te keren en dan toch die wandeling in Vyssi Brod voorrang te geven. We hadden het allemaal wel een beetje gehad. Alsnog een foto gemaakt op een deel waar we konden fotograferen en het meer tenminste nog zagen.





In Vyssi Brod is overigens ook een hele grote Vietnameze markt. Maar ook een heel stuk duurder dan in de steden of de grensstreek van Duitsland. Heeft vast te maken met het feit dat men hier een steenworp van het welvarende Oostenrijk aan zit. Niet zo verwonderlijk dus, het vervelende vond ik wel dat ze minder vriendelijk waren...of dat lag aan mijn humeur, dat kan ook....

Vyssi Brod en de Wolfgang Waterval


Eigenlijk valt er weinig uit te leggen. Dit dorp grenst aan een prachtig mooi natuurgebied die niemand onberoerd laat. Ik heb regelmatig een brok weg moeten slikken, net als mijn partner en mijn vader. Mijn moeder (dol op watervallen) was volgens mij heel de weg bij ons....het was, zoals iemand mij vertelde toen ik de foto's op fb zette, net een Sprookjesbos. Heb je tijd? Ga zeker hier eens wandelen. Onze wandeling heeft niet lang geduurd, maar we hebben echt intens genoten! Wat een pracht....

Foto's zeggen vaak meer dan woorden....






Het water leek ondiep, maar het was dieper dan wij dachten. De kids hebben er trouwens ook uit gedronken ;) Durfde ik gerust, zo helder en zo schoon. Gewoon, om te proeven.




Na weer een hele klim naar boven, de auto in. Wel voldaan overigens, ondanks de eerdere tegenslag van het Lipno meer. Aangezien van de week de zonsopgang niet lukte, dan nog een foto van een zonsondergang op de terugweg naar Polzov.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten